Nieuws

Logistic game ontwikkeld

De Brabantse mbo-instellingen, samenwerkend onder de naam  Kennispact MBO Brabant, hebben een logistieke game ontwikkeld en getest: Distribution Mayhem. Deze game is onlangs getest bij het ROC in Tilburg als een nieuwe manier van leren en werken voor mbo-studenten.

Er zijn verschillende docenten betrokken geweest bij deze eerste test: Dave Heijnen van Avans Associate Degree Logistiek, Mark van Herpt en Mark Dubbeld van ROC Tilburg, en Faried Baksoellah van ROC West Brabant. Daarnaast zijn Horst Streck (Gamificator), Machiel Wetselaar (Parzifal) en Dorien Verdier (Sint Lucas College) betrokken geweest.

Een andere manier van leren

De game
De deelnemende studenten werken aan hun eindexamen. Het bedrijf ‘ROC Logistics’ krijgt een nieuwe klant. De nieuwe klant is Germinac. Hiervoor moeten ze een compleet voorstel schrijven. De sleutelvragen die beantwoord moeten worden:
-Wat kan er op het pad komen van een manager Transport en Logistiek?
-Hoe anticipeer je daar zo goed mogelijk op?

Elke logistieke dienstverlener (in dit geval ‘ROC Logistics’) staat voor de uitdaging om klanten binnen te houden en nieuwe klanten te werven. Momenteel kampt ‘ROC Logistics’ met een omzettekort en daarom is het van belang dat ze nieuwe klanten binnen gaan krijgen. De studenten moeten een overtuigend voorstel voor Germinac schrijven. In de game zullen studenten zich met praktijkvoorbeelden en door middel van videofragmenten en foto’s moeten bewijzen. De groep die dat in deze pilot van 4 dagen het beste en het meest overtuigend doet door zich te presenteren in een pitch voor een jury, is de winnaar.

Studenten geven een 8!

Hoge waardering door studenten
Tijdens de pilot hebben 5 teams de game gespeeld. De ervaringen waren positief. Het spel kent een aantal basisactiviteiten, zoals het op orde brengen van de eigen heftruckvaardigheden, maar ook een aantal “disaster”-momenten. Bovendien zijn er de onverwachte wendingen: de klant trekt zich terug! Wat nu? En na 3 dagen meldt zich plotseling een nieuwe klant….

Deze game introduceert een andere manier van leren (en werken) voor studenten. De docenten zijn tevreden over het verloop van deze pilot en zijn bijzonder blij dat alles goed is verlopen. Deze positieve ervaring werd versterkt door het feit dat de studenten de game zeer waardeerden: zij gaven deze week het cijfer 8!