Nieuws

Leesvaardigheid en leesplezier Nederlandse scholieren afgenomen

De leesvaardigheid en het leesplezier van 15-jarige scholieren is de afgelopen jaren achteruit gegaan. Dat blijkt uit internationaal onderzoek (PISA) onder bijna 5000 Nederlandse leerlingen. Scholieren hadden in 2018 meer moeite met tekstbegrip dan in 2015. Ook in vergelijking met leeftijdsgenoten uit 23 andere deelnemende landen.

De achteruitgang van de leesvaardigheid houdt verband met de daling van het leesplezier. Die is al negen jaar aan de gang. Bijna de helft van de 15-jarigen vindt lezen tijdverspilling, 60 procent leest alleen als het moet of om informatie op te zoeken.

In Nederland is bij een kwart van de leerlingen de leesvaardigheid onvoldoende om goed mee te kunnen doen in de samenleving. Op het onderdeel informatie zoeken doen de Nederlandse 15-jarigen het beter dan die uit andere deelnemende landen.

In alle voorgaande metingen zaten de Nederlandse scholieren boven het gemiddelde van de Organisatie voor Economische Samenwerking en Ontwikkeling (OESO). Tussen 2015 en 2018 is de leesvaardigheid tot op dit gemiddelde gedaald.

Lees hier het hele artikel.

Bron: NOS