Nieuws

Hybride Techniek Docent

De krapte op de arbeidsmarkt doet zich voelen bij bedrijven, en ook in het onderwijs. Consultant voor de hightechindustrie TMC en zes MBO-scholen in Noord-Brabant slaan daarom de handen ineen. “Dit is een probleem dat niet een bedrijf, overheid of onderwijsinstelling alleen kan oplossen.”

Het is een Pizza Session zoals TMC ze vaker organiseert. Dozen met pizza op tafel, frisdrank nabij en enkele tientallen medewerkers van TMC die van gedachten wisselen. De locatie is echter nieuw, een vestiging van ROC Tilburg, en ook het onderwerp staat voor het eerst op de agenda: 'Educating the future together!'

Als de pizza’s op zijn en de dorst gelest is, neemt Ronald van Gerwen, CEO van TMC Netherlands, het woord. “Als je gelooft dat techniek de wereld mooier, groener en veiliger maakt. Als je weet dat mensen dat doen en ook weet dat het gebrek aan mensen voor een kink in de kabel zorgt, dan kun je over een paar jaar zeggen: ‘De mensen zijn er niet.’ Of je gaat zoeken naar andere mogelijkheden.”

Dat laatste is wat TMC heeft gedaan, vertelt Van Gerwen later als de TMC-medewerkers een rondleiding door de school krijgen. Hij kwam in contact met Peter van Ierland, directeur van Kennispact MBO Brabant, het samenwerkingsverband van zes MBO-scholen. Ook Van Ierland heeft, net als Van Gerwen, moeite om vacatures te vullen.

De stroom docenten vanuit het bedrijfsleven droogt op

“De stroom docenten vanuit het bedrijfsleven droogt op,” zegt Van Ierland, “omdat het bedrijfsleven de medewerkers zelf hard nodig heeft en de beloning in het bedrijfsleven vaak hoger ligt. Daarbij neemt de vergrijzing toe. We moeten dus iets anders bedenken om dat probleem op te lossen.” Het idee ontstond: zouden TMC en de scholen misschien iets voor elkaar kunnen betekenen?

Nu was Kennispact MBO Brabant al op zoek naar hybride docenten, werknemers in de techniek die als (gast)docent tussen de vier uur en twee dagen per week lesgeven in hun vakgebied. Nog niet met veel succes overigens, nog maar vijf docenten zijn op deze manier werkzaam bij een van de scholen.

Van Gerwen was er echter zeker van dat er binnen TMC meer interesse zou zijn. “Techneuten delen graag hun kennis. Ze zijn trots op hun vak en willen dat laten zien.” Dat bleek te kloppen. Na een eerste oproep in september reageerden veertig medewerkers enthousiast, 33 van hen zijn aanwezig bij deze eerste informatiesessie.

Ondernemend werken

Dat de animo onder de medewerkers van TMC zo groot is, komt wellicht ook doordat medewerkers werken als ‘werkondernemers’, vertelt Lotte Geertsen, manager TMC Entrepreneurial Lab en verantwoordelijk voor de samenwerking met Kennispact MBO Brabant.

“Werkondernemen is een nieuwe arbeidsverhouding, het beste van twee werelden”, legt Geertsen uit. “Ze zijn in loondienst bij TMC, met alle zekerheden die daarbij komen, maar zijn als een ondernemer zo vrij om te kiezen hoe ze sturing geven aan hun eigen carrière. Dat kan een commercieel pad zijn, maar ze kunnen ook een maatschappelijke richting kiezen.”

“Werkondernemers zijn al gewend flexibel, met veel vrijheid projecten uit te voeren en om actief kennis over te dragen op anderen, zowel intern als aan klanten”, vult ze aan. “Nu volgt de volgende stap daarin; ze kunnen ook kennis overdragen aan de technici van de toekomst.”

Voor de werkondernemers is een (gast)docentschap een opdracht, net zo als andere projecten. Zij kunnen ook voor de gegeven lessen een tarief in rekening brengen, zij het waarschijnlijk wel lager dan een commercieel project. “Daarom is het bij TMC echt alsof je als ondernemer werkt”, besluit Geertsen.

Vroegtijdig de toptalenten op school leren kennen

Schaap over de dam

Toch lijkt het wat vreemd om, wanneer het al zo lastig is geschikt personeel te vinden, hen uit te lenen aan scholen. Van Gerwen ziet dat echter anders. Als de technici van de toekomst niet of onvoldoende worden opgeleid, is het probleem nog veel groter. “Het is een maatschappelijk probleem dat niet een bedrijf, overheid of onderwijsinstelling alleen kan oplossen. Dus moet je klaar staan.” Bovendien leert TMC vroegtijdig de toptalenten op school kennen, vult Van Ierland aan. “Het kan een win-winsituatie zijn.”

Zo ver is het echter nog niet. De samenwerking is nog pril, er zal eerst vooral veel geïnventariseerd moeten worden. Welke TMC-medewerkers hebben interesse? Welke kennis kunnen zij overdragen? Hoeveel tijd hebben ze, en wanneer? Is dit te combineren met het rooster van een van de scholen?

Van Ierland is in ieder geval positief gestemd. “De leerlingen krijgen meer impulsen, meer energie van mensen die het vak beheersen. Ik ben tevreden als van deze groep tien medewerkers positief zijn en durven te doceren.”

Van Gerwen: “Dat wij onze mensen de mogelijkheid geven dit te doen, is voor mij al goud waard.”

Van Ierland: “En als er een schaap over de dam is, volgen er meer.”

Van Gerwen: “Dan praten we verder. Ik voorzie een tweede golf.”

KADER 1

John Rademakers

Senior plc software engineer

Gedetacheerd bij Océ

“Het werkondernemerschap helpt de ondernemerskwaliteiten die je nodig hebt heel sterk. Anderhalf jaar geleden ben ik mijn eigen coachingpraktijk gestart. Ik ondersteun werkondernemers bij TMC bij het ontwikkelen van de soft skills.

Coaching heb ik dus al langer in mijn hoofd. Met het docentschap kan ik de combinatie maken; niet alleen puur technisch bezig zijn, maar ook als mentor ondersteunen. Ik ben ervan overtuigd dat ik voor de studerende jeugd een meerwaarde kan zijn. Ik zou graag een keer mee willen lopen om te kijken wat de mogelijkheden zijn.”

KADER 2

Kristien Pas

Mechanical engineer

Gedetacheerd bij Océ

“Als werkondernemer heb ik zelf de keus om te werken waar ik wil, zelf te kiezen hoe ik me wil ontwikkelen. Als ik goede ideeën heb, is daar altijd ruimte voor. Voor mij is dat nu; hoe kan ik zo doorgroeien naar mijn einddoel: projectmanagement.

Ik vind het heel interessant om te leren hoe ik op een boeiende manier een verhaal kan overbrengen, om mensen te inspireren. Het gastdocentschap zou mij de mogelijkheid geven die skills te ontwikkelen. Ik wil dus niet alleen kennis overbrengen, maar ook mezelf ontwikkelen. Maar eerst ga ik hier eens een nachtje over slapen.”